label_important
Fitxa de l'article
×
L'efecte Villalpando
Editor:
Ed. i PC Andana
Autor/a:
Perers i Montfort, Frederic
Col·lecció
Col·lecció: -----
30,00 €
event Termini de lliurament estimat:
Dades de l'article
Matèria:
FILOLOGIA-Lingüística-N/D
Sinopsi:
«Frederic Perers fa temps que es preocupa per les llengües que tenen dificultats de supervivència, especialment per la nostra. Fa uns quants anys va dirigir una publicació, modestíssima i ambiciosa alhora, per a informar de les llengües minoritzades de l'Europa occidental, Llengües Vives. Per a informar-ne i provar de tornar-los la veu. En aquesta mateixa línia i amb aquesta mateixa preocupació, o encara més, fa uns quants anys va tenir la idea, simple i brillant, de resseguir en el temps l'impacte en el lèxic de la subordinació del català a l'espanyol. Una idea que ha fruitat, al cap de mesos i mesos de feina treballosa, en L'efecte Villalpando. Dic treballosa, no laboriosa, pensant en el sentit etimològic de treball (que per cert usurpa semànticament, i com més va més, la nostra feina) perquè, el llarg temps que hi ha esmerçat, l'ha dedicat a cercar i a consultar sense desdir cada mot de filiació castellana sabuda o suspecta i a sospesar-los, un per un, amb una passió ordenada i una rigor exemplar.»
Una nova classificació de paraules com a eina per a explicar i fer evident una situació de domini polític. El treball endreça els castellanismes normatius de la llengua catalana en funció de la primera datació escrita en aquesta llengua. Les onze columnes dibuixen una tendència i reflecteixen el grau d independència o de submissió que ha tingut el país a través de la influència que la llengua de la nació peninsular més potent ha exercit -i exerceix- sobre el català. Classificats per segles, els manlleus i calcs semàntics palesen que tota pèrdua de poder polític afavoreix i fa créixer el pes de la cultura dominant sobre la cultura dominada.
Quan els mots són marcats amb un asterisc s indica que només un dels significats de la paraula és un castellanisme. N han restat fora mots que, malgrat haver arribat per conducte de l espanyol, no substitueixen cap terme genuí ans incorporen un significat que fins llavors el català no tenia (tomàquet, caoba, huracà, mico, etc).
label_important
Et podria interessar
Melendo, Jordi
Estoc: Sí
25,00 €
Perers i Montfort, Fre...
Estoc: Sí
30,00 €
Moya Domènech, Bienve
Estoc: Sí
16,00 €
Ventosa Miquel, Mercedes
Estoc: Sí
20,00 €
Cuscó i Clarasó, Joan,
Estoc: Sí
12,00 €
Tort Miralles, Josep
Estoc: Sí
20,00 €
Borrut Casellas, Josep
Estoc: Sí
18,00 €
FERRET COLOMER, GERARD
Estoc: Sí
16,00 €
Ramon Marrugat
Estoc: Sí
16,00 €
Valero Herrera, Isabel...
Estoc: Sí
16,00 €
Valero Herrera, Isabel...
Estoc: Sí
16,00 €
Suriol Ribé, Andreu
Estoc: Sí
16,00 €
Marc Miralpeix i Madi ...
Estoc: Sí
16,00 €
Marc Miralpeix i Madi ...
Estoc: Sí
16,00 €
Albareda, Andrew
Estoc: Sí
16,00 €
Tort Miralles, Josep,
Estoc: Sí
20,00 €
Florido, Miquel,
Estoc: Sí
12,00 €
Del Cerro Sàez, Miquel,
Estoc: Sí
25,00 €
Català Benach, Benjamí,
Estoc: Sí
18,00 €
Ferré Galimany, Maria ...
Estoc: Sí
30,00 €
Campamà, Concepció,
Estoc: Sí
16,00 €
Rios, Roser,
Estoc: Sí
12,00 €